Forum www.ararchitekci.fora.pl Strona Główna www.ararchitekci.fora.pl
Architektura Krajobrazu- Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dla tych co chcieli moje sciągi na poprawe z prawa :)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ararchitekci.fora.pl Strona Główna -> I ROK (s. niestacjonarne)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Nataaallka




Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 204
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:18, 08 Cze 2008    Temat postu: Dla tych co chcieli moje sciągi na poprawe z prawa :)

Prawo zespół norm wydanych lub usankcjonowanych przez państwo i zagwarantowanych przymusem państwowym.
Normy prawne powstają w dwojaki sposób: SA wydawane (ustawiane) pzez państwo lub sankcjonowane. O sankcjonowaniu mówimy wtedy, gdy państwo dotychczas zwyczajowo uznaje za obowiązującą poprzez działalność organów sterujących prawo. Natomiast z wydaniem mamy doczynienia wówczas gdy państwo działając przez upoważnione organy tworzy nową nieistniejącą wcześniej norme.
Norma prawna to wynikająca z przepisów reguła postępowania wydana lub usankcjonowana przez państwo zagwarantowana przymusem państwowym. Cechy: ma charakter ogólny i nie indywidualizuje osoby na której ciąży wynikający z niej obowiązek. Każdy kto znajdzie się w sytuacji opisanej przez norme ma obowiązek zachować się tak jak norma nakazuje. Ma charakter dwustronny. Z każdej normy wynika dla 1 osoby obowiązek a dla 2 prawo. Norma jest zagwarantowana przymusem państwowym.
Budowa normy: hipoteza, dyspozycja, sankcja
Każda norma znajduje zastosowanie tylko w pewnej sytuacji. Sytuację tą określa się część normatyzowania hipotezą.
Dyspozycja to część normy prawnej która wskazuje obowiązujące w danej sytuacji sposoby zachowania.
Sankcja to część normy która określa jakie ujemne skutki pociągnie za sobą niezastosowanie się do dyspozycji. Sankcji nie należy utożsamiać z karą, jedynie w odniesieniu do prawa karnego sankcja przybiera postać kary, natomiast w innych gałęziach prawa formy sankcji są rozmaite.
Przepis prawny elementarna część ustawy lub innego aktu normatywnego np. artykuł, paragraf, punkt, ustęp. Przepis nie musi pokrywać się z normą prawną.
Normy imperatywne zawierają bezwzględny nakaz państwa od którego wypełniania nie można się uchylić. Normy te obowiązuja bezwzględnie. Bez względu na wole zainteresowanych osób np. zawarcie umowy aktu sprzedaży nieruchomości
Normy dysperatywne mają odmienny charakter, strony umowy zobowiązane są w trakcie jej wykonywania postepować zgodnie z normami dysperatywnymi tylko wtedy gdy strony których norma dotyczy i nie uregulowały umowy. Mają zastosowanie wtedy gdy zainteresowane strony nie umówily się inaczej.
Stosunek prawny to stosunek społeczny uregulowany przez prawo, osoby lub grupy osób uczestniczące w stosunku prawnym nazywają się podmiotami lub stronami. Istotą stosunku prawnego jest to, że jeden podmiot może żądać od 2 podmiotu określonego zachowania się i sam miał wobec niego postępować w określony sposób. Występuje 5 elementów: prawo podmiotowe, obowiązek odpowiadający prawu podmiotowemu, podmiot prawa, podmiot obowiązku, przedmiot stosunku prawnego.
Prawo podmiotowe to przysługujące określonemu podmiotowi prawa, możność domagania się od innego podmiotu prawa pewnego zachowania się np. oddania pieniędzy, uiszczenia czynszu.
Egzekwowanie praw podmiotowych miało następować na drodze prawnej, uprawniony może domagać się od odpowiednich organów państwowych, najczęściej sądów pomocy w działaniu zmierzającym do uzyskania świadczenia do którego ma prawo a ktorego osoba nie chce dobrowolnie spełnić.
Zdarzenie prawne każde zdarzenie pociągające za sobą powstanie, zmiane lub rozwiązanie stosunku prawnego. Dzielą się na zdarzenia tzw sensu stricte i na dzialania. Różnica między nimi polega na tym, że pierwsze są niezależne a 2 zależne od woli człowieka. Zdarzenia prawne tworzą niewielką grupę np. śmierć człowieka, klęski żywiołowe pociągające za soba określone skutki prawne.
Działania dzielą się na czyny i akty prawne. Czynami są także zdarzenia które zostaly dokonane bez zamiaru wywołania skutków prawnych.
Akty prawne zdarzenia wywołane w zamiarze spowodowania akutków prawnych.
Stosowanie prawa polega na posługiwaniu się przez organy publiczne przepisami prawnymi jako instrumentami służącymi do podejmowania decyzji, możemy wyróżnić 3 etapy: ustalenie stanu faktycznego, wyszukanie lub ustalenie normy prawnej odnoszącej się do danego stanu, wnioskowanie i wydanie decyzji.
Wykładnia prawa (interpretacja) jest zespół czynności zmierzających do ustalenia właściwej treści norm prawnych zawartych w przepisach. Rodzaje: autentyczna, legalna, praktyczna, doktrynalna)
Wykladnia autentyczna to wykładnia dokonywana przez ten sam organ który wydał interpretowanym przepis.
Legalna to wykladnia dokonywana przez organ państwowy któremu to zostało powierzone jako zadanie specjalne.
Praktyczna to wykladnia dokonywana przez organ państwowy w toku stosowania prawa przy rozstrzyganiu danej sprawy.
Doktrynalna wykładnia zawarta w naukowej literaturze prawniczej.
Źródla prawa sformalizowany akt władzy państwowej zawierający przepisy prawne. Źródła w Polsce: konstytucja z 2 IV 1997, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia, akty prawa miejscowego. Od momentu UE właczono prawo europejskie.
Ustawy do wydawania ustaw upoważniony jest sejm z istotnym udziałem senatu. Proces uchwalania ustawy jest uregulowany przepisami konstytucji oraz sejmu i senatu.
Procedura ustawodawcza 1)inicjatywa ustawodawcza to prawo przedstawienia sejmowi projektu ustawy. Może to zrobić posłowie, senat, prezydent, Rada Ministrów oraz 100 tys obywateli. Dochodzi na zasadzie 3 czytań: przez czytanie należy rozumieć pewien etap pracy sejmu nad projektem ustawy(dyskuje, uwagi). 2)Po uchwaleniu ustawy marszałek przekazuje ustawę senatowi do rozpatrzenia a następnie do prezydenta. 3)głosowanie 4) podpisanie 5) veto 6) ogłoszenie ustawy(w dzienniku ustaw).
Prawo europejskie dzielimy na prawo pierwotne i wtórne. Do pierwotnego zaliczamy: trakt rzymski w 57r. Do wtórnego: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia.
Rozporządzenia unijne po ich wydaniu mają bezpośrednią moc obowiązującą w państwach czlonkkowskich. Nie wymagają aktów prawnych włączających ich do systemu wewnętrznego.
Systematyka prawa: systemem prawa nazywamy całokształt obowiązujących w państwie przepisów, z uwzględnienie,m ich podziału na gałęzie oraz zespół zasadniczych idei przewodnich na których opiera się ustrój państwa oraz podstawowe idee prawne.
3 podstawowe galezie prawa: cywilne, administracyjne, karne.
Prawo cywilne stanowi zespół norm regulujących stosunki majątkowe i niektóre stosunki osobiste pomiędzy równorzędnymi w danej sprawie podmiotami prawa.
Prawo cywilne charakteryzuje się następującymi cechami które wyróżniają je spośród innych gałęzi prawa: regulują stosunki o charakterze majątkowym, stosunki na których ciążące na stronach obowiązki i przysługujące im wzajemne prawa dotyczą pieniędzy oraz innych wartości ekonomicznych. Źródla p cywilnego: ustawa, kodeks cywilny z 23 IV 64r. Podzial p cywilnego: część ogólna reguluje zagadnienia wspólne dla pozostałych działów prawa cywilnego. Prawo rzeczowe reguluje prawne formy korzystania z rzeczy, prawo zobowiązaniowe normuje stosunki zobowiązaniowe między wierzycielem i dłużnikiem, prawo spadkowe reguluje przejście praw i obowiązków zmarłego na inne podmioty prawa. Podmiotami są osoby fizyczne i prawne.
Prawo administracyjne to zespół norm regulujących strukturę organów administracyjnych oraz stosunki prawne.
Prawo karne to zespół norm określających jakie czyny są przestępstwami, ustalających kary za te przestępstwa oraz określających ogólne zasady odpowiedzialności karnej.
Klauzula prawa cywilnego przez klauzule generalną rozumiemy przepis prawny który przez użycie ogólnych pojęć podlegających ocenie organu stosującego prawo ma na celu osiagnięcie elastyczności w stosowaniu prawa. W kodeksie cywilnym istotną rolę odgrywają następujące klauzule generalne: klauzula zasad współżycia spolecznego przez którą należy rozumieć zasadę uczciwego i lojalnego postepowania czy też klauzule społeczno gospodarczego przeznaczenia prawa.
Osoba fizyczna człowiek od chwili urodzenia do śmierci. Posiada dwa podstawowe atrybuty: zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych.
Zdolność prawna zdolność do występowania w charakterze podmiotu. Oznacza możliwość posiadania praw i obowiązków wynikających z prawa cywilnego.
Zdolność do czynności prawnych zdolność do nabywania praw i zaciagania zobowiązań za pomocą czynności prawnych.
Nie mają zdolności do czynności prawnych osoby które nie ukończyły 13 lat i osoby całkowicie ubezwłasnowolnione.
Uznanie za zmarłego Zaginiony może być uznany za zmarłego jeżeli upłynęło 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym według istniejących wiadomości jeszcze żył. Jednakże gdyby w chwili uznania za zmarłego ukończył lat 70 wystarczy 5 lat.
Kto zaginął w czasie podróży powietrznej lub morskiej w związku z katastrofą może być uznany za zmarłego po upływie 6 miesięcy od dnia katastrofy.
Osoby prawne -element ludzki (członkowie spółki, akcjonariusze spółki akcyjnej)
-element majątkowy
-element organizacyjny
-cel określony w przepisach regulujących działalność osoby prawnej albo w statucie
Konsument osoba fizyczna dokonywająca czynności prawnej nie związanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą i zawodową.
Przedsiębiorca osoba fizyczna, prawna i jednostka organizacyjna prowadząca we własnym imieniu działalność gosp lub zawodową.
Czynności prawne dzielą się na jednostronne i dwustronne. Z czynnością prawną jednostronną mamy do czynienia gdy do dokonania czynności wystarczy oświadczenie woli jednej osoby np. pełnomocnika.
Czynność prawna dwustronna jest gdy do jej dokonania konieczne jest oświadczenie woli dwu lub więcej stron.
Czynności prawne:
-rozporządzające-powoduje przeniesienie jakiegoś prawa majątkowego na inną osobą, jego zniesienie albo obciążenie
-zobowiązujące-zawierają tylko zobowiązanie strony do dokonania świadczenia w przyszłości (np. umowa o dzieło)
Wiele czynności prawnych wywołuje podwójny skutek: zobowiązujący i rozporządzający (sprzedaż, zamiana, darowizna)
WADY OŚWIADCZENIA WOLI
Przepisy kodeksu cywilnego wyróżniają 4 wady:
-brak świadomości lub swobody
-pozorność
-błąd
-groźba
Zawarcie umowy
W kodeksie cywilnym uregulowane zostały następujące tryby zawierania umów:
-w drodze złożenia i przyjęcia oferty
-w drodze aukcji lub przetargu
-w drodze negocjacji
Oferta Jest to oświadczenie woli osoby fizycznej lub prawnej => oferenta, skierowanej do innej osoby fizycznej lub prawnej (oblata) która wyraża wolę zawarcia umowy i określa jej istotne postanowienia. Na równi z ofertą należy traktować wystawienie towaru w miejscu sprzedaży na widok publiczny z podaniem ceny. Art. 533 k.c.
Nie są natomiast ofertami reklamy cenniki skierowane do ogółu. Stanowią one zaproszenie do zawarcia umowyJeżeli oferta zawiera wyrażne określenie terminu, w ciągu którego oferent oczekuje odpowiedzi, jest on z nią związany aż do upływu oznaczonego przez siebie terminu, np. 7 dni, 2 tygodnie.
Jeżeli oferta nie określa terminu, to należy odróżnić 2 sytuacje

1) oferta została złożona w obecności drugiej strony2) Oferta została złożona w inny sposób
Forma pisemna zachowana gdy zostanie zlożony podpis na dokumencie zawierającym treść oświadczenia woli do zawarcia umowy wystarczy wymiana do\okumentów
Forma szczególna wymaga zawsze do przeniesienia własności nieruchomości
Przedawnienie po upływie terminu wskazanego przez prawo dłużnik może uchylić się od spełnienia świadczenia.
P rzeczowe dział prawa cywilnego normujące prawo własności i inne prawa do rzeczy. Do tych praw, które mogą przysługiwać osobom fiz i prawnym zaliczamy: prawo własności, utrzymanie wieczyste, ograniczone p rzeczowe. 2 cechy: nalezą do grupy praw podmiotowych bez względnych. Słuza przeciwko wszystkim w odróżnieniu od zobowiązań, które mają charakter względny. Dotyczą rzeczy ruchomych i nieruchomych.
P własności własność jest najszerszym p do rzeczy pozwalającym właścicielowi korzystać z niej i rozporzącać nią z wyłączeniem innych osób. Polega na faktycznym wladaniu rzeczom. A możliwość przetrwania i uzywania, pobierania pożytków.
Współwłasność szczególna odmiana własności, charakteryzuje się wielkością podmiotu p własności. Mówimy o tym gdy rzecz stanowi własność kilku osob. Rodzaje: łączna (powstaje w przypadkach przewidzianych przepisami), w częściach ulamkowych (własność tej amej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom, z tym że każdy z podmiotów ma w niej ulamkowy udział)
Pierwotne nabycie p własności następuje w sposób niezależny od prawa poprzedniego właściciela. Nie ma następstwa prawnego. P poprzedniego właściciela wygasa.
Pochodne nabycie własności wywodzi swoje prawo z prawa poprzedniego właściciela. Mamy do czunienia z następstwem prawnym- sukcesją. Nawy właściciel uzyskuje w plasności w takim rozmiarze w jakim posiadał je poprzedni właściciel.
Przeniesienie własności rzeczy indywidualnie oznaczonych następuje na mocy samej umowy, Nie jest konieczne przeniesienie na nabywce.
Nabycie p własności od osoby nieuprawnionej jeśli osoba nieuprawniona do rozporządzania rzeczą ruchomą zbywa rzecz i daje ją nabywcy, nabywca uzyskuje własność z chwila objęcia posiadania, chyba że osoba działała w zlej wierze.
Zasiedzenie sposób nabycia własności rzeczy w drodze długotrwałego posiadania. Posiadacz nieruchomości nie będacy jej właścicielem nabywa własność jeżeli posiada nieruchomośćnieprzerwalnie od 20 lat chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze, to po 30 latach nabywa własność. Musi wystapić do sądu z wnioskiem o stwierdzeniu nabycia zasiedzenia. Sad wydaje rozporządzenie ale to ma charakter deklaratywny, potwierdzający.
Uzytkowanie wieczyste odgrywa duża rolę jako forma wykorzystania gruntu należących do skarbu państwa, gminy. Pojawiło się w latach 60tych.
Użytkownik wieczysty może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. Może swoim p rozporządzać. Oddanie gruntu w formie aktu notarialnego i spisywanie do ksiegi wieczystej ma charakter konstruktywny.
Umowa o oddanie gruntu i uzytkowanie wieczyste zawarta na okres od 40-99 lat, może po tym okresie na nastepne 40 lat. Użytkownik uiszcza opłate roczną i placi podatki.
Prawo administracyjne jest to zespół norm które regulują administracyjną działalność państwa. Prawo administracyjnego to zespół norm które regulują stosunki społeczne które wynikają w toku działalności organów administracyjnych. Prawo administracyjne jest gałęzią prawa która reguluje działalność organów państwowych podejmowanych w celu wykonywania ustalonych prawem zadań organizatorskich wypełnianych w swoistych formach działania.
normy prawa cywilnego. To umowy zawarte w przepisach prawnych, adm, powszechnych, które określna treść praw i obowiązków i ich adresatów.W każdym stosunku cywilno-prawnym można wyodrębnić:
-podmiot stosunku
-przedmiot stosunku
-uprawnienia wynikające z tego stosunku
Źródła prawa administracyjnego to powszechnie obowiązujące-konstytucja, ustawy, umowy międzynarodowe ratyfikowane, rozporządzenia, akty wykonawcze wydawane na podstawie upoważnień ustawowych
Stosunek administracyjno prawny to taki stosunek prawny w którym mamy do czynienia z nie równorzędnością jego uczestników. Najczęściej dochodzi do dwóch typów sytuacji
1. albo organy administracji publicznej jednostronnie nakładają na określone jednostki obowiązki lub ustalają ich uprawnienia
2.jednostki różne od organów administracji domagają się od nich rozstrzygnięć w których orzeka się o ich obowiązkach czy uprawnieniach.
Przedmiot tego stosunku powinien mieścić się w sferze kompetencji podmiotu sprawujących administrację.
Jednym z podmiotów powinien być zawsze organ administracji publicznej lub podmiot któremu zlecono funkcję tej administracji. Drugi podmiot tego stosunku : osoby fizyczne, osoby prawne.
Cechą stosunku administracyjno prawnego jest równorzędność podmiotów czyli nadrzędność organu nad innymi uczestnikami tego stosunku.
Rodzaje stosunków administracyjno prawnych:
-materialne-typowe stosunki administracyjno prawne, które są oparte na przepisach rangi ustawowej bo ustawa może tylko regulować sferę praw i obowiązków obywateli.
-procesowe-powstają na tle materialnym stosunków administracyjno prawnych gdy toczy się postępowanie przed organem administracji na wniosek strony lub z urzędu. W ich wyniku powstają określone uprawnienia i obowiązki procesowe zarówno organu który prowadził postępowanie jak i strony.
-egzekucyjne-będące swego rodzaju stosunkami procesowymi których następstwem jest zastosowanie określonych środków przymusu. Środki egzekucyjne wynikają ze stosunków procesowych których organ skonkretyzował prawa czy obowiązki strony.
-Wyodrębnić można również stosunki administracyjno prawne występujące w układach zależności organizacyjnej np. stosunek służbowy pracownika oparty na nominacji
-Wyróżnić można stosunki sporno administracyjne które występują wówczas gdy istnieje możliwość zaskarżenia aktów administracyjnych do sądu zwłaszcza do sądu administracyjnego. Cechą charakterystyczną tych stosunków jest równanie pozycji podmiotów występujących przed sądem. Sąd rozstrzyga spór pomiędzy równymi stronami-organem administracji a jednostką.
Przez aparat administracji należy rozumieć różne jednostki organizacyjne które są powoływane do wykonywania funkcji administracji publicznej Jest bardzo zróżnicowany bo do wykonywania funkcji administracji publicznej są powoływane różne struktury
Do ustrojowego prawa administracyjnego zaliczamy następującą problematykę:
-zasad budowy aparatu administracji publicznej
-struktury i zadań (kompetencji) podmiotów realizujących administrację publiczną, podziału terytorialnego, kadry w administracji, kontroli administracji publicznej
Samorządy cechy: przepisy powinnu zapewniać określonym grupom społ i organom prawo do rozporządzania swoimi sprawami- charakter korporacyjny, grupy te uczestniczą w wykonywaniu samorządu obliga. Z mocy ustawy.


Wystarczy zrobić w kolumne i "bateryjki naładowane" hehehe Smile Pozdrawiam Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ararchitekci.fora.pl Strona Główna -> I ROK (s. niestacjonarne) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin